Rekrutacja 2017

Ważne dokumenty:

Warunki rekrutacji 2017 – plik PDF

Wniosek do SM II st. – plik PDF (do 25 maja 2017 należy składać w sekretariacie szkoły)

 

Szkoła Muzyczna II stopnia – specjalności jazzowe

Specjalności instrumentalne
Sześcioletni cykl kształcenia, dla kandydatów w wieku od 10 do 23 lat (nie ma obowiązku ukończenia szkoły muzycznej I stopnia).
Nauka gry na następujących instrumentach: fortepian, perkusja, saksofon, klarnet, trąbka, gitara, gitara basowe, kontrabas.
W ramach pozostałych zajęć, m.in: big-band, zespoły jazzowe, historia jazzu, harmonia jazzowa, improwizacja itp.
Zajęcia w godzinach popołudniowych.

Termin składania wniosków do 25 maja 2017 roku.

  • egzamin wstępny ogólnomuzyczny terminy wkrótce,
  • egzamin praktyczny-instrument jazzowy 12 czerwca 2017 roku,

Specjalności wokalne
Czteroletni cykl kształcenia dla kandydatów od 10 do 23 lat (rekomendowane ukończenie 16 roku życia),
z przygotowaniem muzycznym w zakresie SM I stopnia oraz bez przygotowania muzycznego.
Nauka śpiewu jazzowego oraz zajęcia dykcji i interpretacji, gry aktorskiej, tańca i plastyki ruchu, zespołów wokalnych, chóru i teorii muzyki.
Zajęcia w godzinach popołudniowych.

Termin składania wniosków do 25 maja 2017

  • egzamin wstępny – ogólnomuzyczny  terminy wkrótce,
  • egzamin praktyczny (jazz) –  12 czerwca 2017 roku,

Planowane są konsultacje przed egzaminami wstępnymi na śpiew jazzowy. Kandydaci powinni przygotować jeden utwór jazzowy lub pokrewny (nuty dla akompaniatora lub podkład CD). Prosimy o wcześniejsze deklaracje udziału w zajęciach w sekretariacie szkoły.

Informacje dodatkowe:

  • Kandydaci ubiegający o przyjęcie do szkoły składają:

    • wniosek
    • świadectwo zdrowia
    • jedno zdjęcie o rozmiarach 3,5 x 4,5.
  • Zaświadczenie lekarskie wystawia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Zaświadczenie powinno zawierać informację o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole muzycznej – nie dotyczy wokalistyki i instrumentów dętych.
  • Dla specjalizacji instrumentów dętych zaświadczenie lekarskie wystawia lekarz specjalista pulmunolii. Zaświadczenie powinno zawierać informację o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole muzycznej na instrumentach dętych.
  • Dla specjalności wokalnych zaświadczenie lekarskie wystawia lekarz specjalista audiologii i foniatrii. Zaświadczenie powinno zawierać informację o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole muzycznej, w zakresie śpiewu.
  • Zakres repertuaru egzaminacyjnego każdej specjalności zawiera załącznik do regulaminu.
  • Na egzamin wstępny – praktyczny kandydaci zgłaszają się z czytelnie napisanym programem egzaminacyjnym.
    Kandydat może przystąpić do egzaminu z własnym akompaniatorem lub może skorzystać z pomocy nauczycieli akompaniatorów naszej szkoły. W tym celu należy przygotować i pozostawić w sekretariacie materiały nutowe, najpóźniej w terminie 7 dni przed egzaminem.
  • Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do nauki upubliczniane są (na tablicy ogłoszeń w szkole) w terminie do 7 dni po zakończeniu egzaminów wstępnych we wszystkich specjalnościach.
  • Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły upubliczniane są (na tablicy ogłoszeń w szkole) w terminie do 5 sierpnia.

WYMAGANIA NA EGZAMIN WSTĘPNY:

Instrumentalistyka jazzowa

a) po kształceniu klasycznym:

Obowiązują egzaminy praktyczne jak na Wydziale Instrumentalnym – instrumentalistyka klasyczna, specjalności – gitara, fortepian, trąbka, puzon, saksofon, klarnet, kontrabas, gitara basowa, perkusja. Kandydaci wykonują wybrane przez komisje utwory z przygotowanego programu klasycznego, dodatkowo komisja bada predyspozycję kandydata do kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa.

b) bez przygotowania klasycznego:

Fortepian, gitara, saksofon, klarnet, trąbka, puzon:

– Wykonanie 2 utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze, zawierające improwizacje zdającego, wykonane z sekcją rytmiczną, w całości z pamięci (materiał nutowy dostarcza kandydat).

– Dodatkowo komisja bada predyspozycję kandydata do kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa.

  • –  gamy majorowe i minorowe, pasaże,
  • –  dwie etiudy o zróżnicowanej problematyce technicznej,
  • –  jeden utwór solowy z akompaniamentem (z pamięci).

Gitara basowa / kontrabas:

– Wykonanie 2 utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze, z akompaniującą rolą kontrabasu, przynajmniej w jednym z utworów zdający powinien wykonać temat – zawierający improwizacje zdającego wykonane z sekcją rytmiczną i solistą, w całości z pamięci (materiał nutowy dostarcza kandydat).

– Dodatkowo komisja bada predyspozycję kandydata do kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa.

Perkusja:

– Wykonanie 2 utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze, z akompaniującą rolą zestawu perkusyjnego, zawierające improwizacje zdającego, wykonane z sekcją rytmiczną i solistą, w całości z pamięci (materiał nutowy dostarcza kandydat).

– Dodatkowo komisja bada predyspozycję kandydata do kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa.

Wokalistyka jazzowa

  • –  recytacja z pamięci fragmentu prozy lub wiersza (do 3 minut)
  • –  wykonanie 2 utworów jazzowych o zróżnicowanym tempie i charakterze: obowiązkowo jedenw języku polskim, drugi w języku angielskim, z solową rolą śpiewu (materiał nutowy dostarcza kandydat), z towarzyszeniem sekcji rytmicznej lub instrumentu akompaniującego (fortepian, gitara, kontrabas, etc.). Mile widziane wykonanie improwizacji wokalnej w przynajmniej jednym utworze. Kandydat cały program wykonuje z pamięci.

     

    Kształcenie słuchu dla instrumentalistów:

    I. Część słuchowa:

     

  • Rozpoznawanie gam majorowych i gam minorowych do trzech znaków przykluczowych. Gamy grane będą od dźwięku „c” i „cis” w górę i w dół w umiarkowanym tempie.
  • Rozpoznawanie interwałów do oktawy granych melodycznie i harmonicznie.
  • Rozpoznawanie trójdźwięków majorowych i minorowych w przewrotach oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych. Rozpoznawanie dominanty septymowej bez przewrotu. Akordy grane będą dwukrotnie harmonicznie.
  • Korekta błędów w melodii i rytmie – należy zaznaczyć błędnie zapisaną wysokość lub grupę rytmiczną. Ćwiczenie grane będzie w całości od 3 do 5 razy.
  • Zapis jednogłosowego dyktanda rytmicznego w obrębie dwóch taktów, w metrum ćwierćnutowym i ósemkowym. Pierwsze i drugie przegranie poprzedzi prezentacja pulsu.
  • Ćwiczenie będzie grane czterokrotnie z przerwami (na interwale, na akordzie i na melodii).
  • Zapis jednogłosowego dyktanda melodyczno-rytmicznego w obrębie ośmiu taktów. Pierwsze i drugie przegranie poprzedzi prezentacja pulsu. Ćwiczenie będzie grane dziesięciokrotnie z przerwami.
  • Wszystkie ćwiczenia słuchowe będą nagrane na płycie i równolegle prezentowane we wszystkich salach egzaminacyjnych.

II. Część teoretyczna:

  • Budowanie dominanty septymowej bez przewrotu z rozwiązaniem w obowiązujących gamach.Wypisanie kwart zwiększonych i kwint zmniejszonych z rozwiązaniem w podanych gamach – w majorze na stopniach IV i VII, w minorze na stopniach: II, IV, VI i VII.
  • Wypisanie sekundy zwiększonej z rozwiązaniem w podanych gamach.
  • Określenie wypisanych interwałów i akordów – podpisanie odpowiednim symbolem.

Kształcenie słuchu dla sekcji wokalnej jazzowej:

  • Powtarzanie głosem pojedynczych dźwięków.
  • Powtarzanie głosem krótkich melodii.
  • Powtarzanie schematów rytmicznych.
  • Określanie ilości zagranych dźwięków w akordzie lub interwale.
  • Powtarzanie głosem dźwięków w akordzie lub interwale.
  • Wskazanie różnic w dwóch zagranych melodiach.